Vi har spilt «Crysis 2»!
0

Vi har spilt «Crysis 2»!

Spill.no er på spillmessa Gamescom i Tyskland og venter nervøst på Silje Grønli. Hun er Electronic Arts’ norske representant, og kvinnen som kan åpne opp de forgjettede dører til Electronic Arts sitt lukkede presse- og salgsområde. Her får noen få heldige sjeler boltre seg med titler som «Dragon Age 2», «Medal of Honor», «Crysis 2» og «Need for Speed: Hot Pursuit».

Innenfor den forgjettede porten

Vel innenfor den forgjettede porten til presseområdet åpenbarer det seg en gigantisk lobby, fylt til randen med selgere, innkjøpere, spillutviklere, vakter, presseagenter, servitører og spilljournalister. Det er en brokete forsamling, og det er ikke vanskelig å skille de lurvete spilljournalistene fra de mer polerte selgerne.

Spill.no passerer menneskene, og helt bakerst i lokalet finner vi en skjult liten gang med noen anonyme dører nedover på begge sider. Hva som er innenfor dørene er imidlertid ikke like anonymt: Dette er demoområdet for de kommende Electronic Arts-titlene, og Spill.no har trukket vinnerloddet for en av dagens gjeveste prøvespillinger: «Crysis 2».

Enorme forventninger

«Crysis 2» er oppfølgeren til «Crysis», spillet som i november 2007 satte en helt ny standard for både grafikk i FPS-spill, og hva som er lov å kreve av komponentene i en PC. Spillet fikk rosende kritikker da det ble sluppet, og ble blant annet hedret med en score på 98% i det amerikanske spillbladet PC Gamer – en score tidligere kun gitt utdelt titler som «Half-Life 2» og «Sid Meier’s Alpha Centauri». Derfor er det kanskje ikke så rart at det knyttes enorme forventninger til hva vi kan vente oss av spillet.
Spill.no møter to medlemmer av Cryteks engelske stab, deriblant Hasit Zala, seniorprodusent for «Crysis 2». Hasit gir oss først en kjapp presentasjon av seg selv og «Crysis 2», før han fyrer opp flerspillererutgaven av spillet på en modisert utgave av Xbox 360.

Akkurat slik du forventer

De neste minuttene er intense og til dels traumatiske å snakke om, så dere får unnskylde vår bluferdighet: «Crysis 2» er fantastisk. Vi sitter i Electronic Arts sitt demoområde og ser et frodig, delvis ødelagt New York åpenbare seg foran øynene våre. Året er 2023 og verden er i krig.

Grafikken i «Crysis 2» er akkurat slik du forventer den vil være: I «Crysis»-kvalitet. Utrolig skarp, fargerik, detaljert og selvfølgelig: helt uten hakking – i hvert fall på vår testmaskin.

Hasit Zala, seniorprodusenten hos Crytek UK, forteller at de jobber på spreng for å sørge for at at alle de ulike utgavene av spillet skal ha lik grafikk og tilnærmet likt antall bilder i sekundet (såkalt «framerate»). Til stor glede for mange annonserte nemlig Crytek for ikke så lenge siden at spillet også vil komme til Playstation 3 og Xbox 360 – i motsetning til forgjengeren, som var eksklusiv for PC.

Mer enn 20 forskjellige våpen

«Crysis 2» tilbyr fem prekonfigurerte klasser, og har støtte for opptil fem individuelt tilpassede klasser. Det er 80 forskjellige militærgrader man kan avansere, og superdrakta «Nanosuit 2» kan modifiseres med mer enn 20 forskjellige oppgraderinger. Spillet inneholder også mer enn 20 våpen og 140 ulike utfordringer man kan gjennomføre underveis.
Med nye «Nanosuit 2» er Spill.no heldigvis godt utrustet til oppgaven med å «kick some ass». «Nanosuit 2» lar oss hoppe høyere, bli usynlige, skape hologrammer av oss selv og den øker mengden med skade vi tåler. Vi spiller i lag, med fire spilljournalister på lag mot fire Crytek UK-ansatte et sted i England.

Kampene i spillet er intense og adrenalinfylte. Jeg hopper opp på en avsats, og derfra opp på toppen av et drivhus. Deretter går veien opp en bratt bjelke, før jeg til slutt når toppen av en relativt høy bygning. Jeg skrur på kamoflasjen som leveres i «Nanosuit 2»-drakta, og setter meg til å vente. Ikke lenge etterpå ser jeg mitt første offer; en Crytek-ansatt som sniker seg rundt bygningene i et forsøk på å overraske laget mitt. For å skyte må jeg gå ut av kamoflasjemodusen, men det tar bare et øyeblikk – og sekunder senere gjennombores «Nanosuiten» til motstanderen min av kuleregn. Han faller død om på bakken, og må vente 5-6 sekunder før han får «spawne» igjen.

Noen minutter senere er kampen snudd til motstandernes fordel. Laget mitt ligger kraftig under, og vi er omringet på toppen av et tak. Også i en slik situasjon kommer «Nanosuit 2» til sin fulle utnyttelse; jeg skrur på et hologram som løper ut fra drakta mi og som fortsetter rett frem. Motstanderne mine lures et øyeblikk av illusjonen, og begynner å jage etter kopien. Det blir en smal sak å plukke de ned bakfra.

Spill.no’s nærmere 60 minutter med «Crysis 2» var en spennende, intensiv affære. «Crysis 2» later til å ha forbedret nær sagt samtlige elementer ved forgjengeren, samtidig som Crytek holder seg tro til det unike visuelle aspektet ved spillet og stemningen som har særpreget tidligere spill. Dersom det viser seg at multiplayer-delen av spillet også blir så polert som det kan se ut nå – hele syv måneder før lansering – så kan Crytek ha en vinner på hendene. En vinner som kanskje til og med kan konkurrere med «Call of Duty»-spillene hva heseblesende FPS-action angår.

Se de helt nye skjermbildene fra «Crysis 2» nedenfor:

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.